Vergadering : Dordtse Dinsdag – Beeld- en oordeelsvormende commissies, 10 juni 2025 16:01:00
Algemene vergader informatie
Opties bij deze vergadering
vergaderstukken (5)
Agenda
-
-
Dordtse Dinsdag
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: K. Kruger
Commissiegriffier: L. VermeulenCommissie wordt geïnformeerd over de jaarstukken door dhr. Rijke (sr. adviseur planning en control). Op de middag volgt behandeling in de auditcommissie. Het stellen van technische vragen is mogelijk. Als de antwoorden niet ter plekke gegeven kunnen worden, volgen deze via de vraag- en antwoordroute/planning.
Stukken met betrekking tot de jaarrekeningen kunt u hier raadplegen.
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: K. Kruger
Commissiegriffier: L. VermeulenCommissie wordt geïnformeerd over de Perspectiefnota (en RIB Verantwoording Ombuigingen) door dhr. Hagoort (sr. adviseur planning en control) en dhr. Erik-Jan van Genderen (projectleider ombuigingen). Op de middag volgt behandeling in de auditcommissie. Het stellen van technische vragen is mogelijk. Als de antwoorden niet ter plekke gegeven kunnen worden, volgen deze via de vraag- en antwoordroute/planning.
Raads- of commissieleden die meer willen weten over de financiële positie van de gemeente kunnen de scholing auditcommissie terugkijken (uitzending) (stukken).Stukken met betrekking tot de Perspectiefnota kunt u hier raadplegen.
-
Dinerpauze van 18.00 tot 19.00
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: L.C. Struijk
Commissiegriffier: M. den Boer
Portefeuillehouder:i M.D. BurggraafInsprekers delen hun mening over het bestemmingsplan Maasterras met de raads- en commissieleden en beantwoorden eventuele vragen van de commissie.
Vergaderstukken
-
BESLOTEN
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: L.C. Struijk
Commissiegriffier: M. den Boer
Portefeuillehouder: M.D. BurggraafBesloten technische sessie waarin raads- en commissieleden door de heren Offermans (Planeconoom) en Van de Worp (Programmadirecteur) worden meegenomen in de (financiële) gevolgen van eventuele aanpassingen aan het door het college voorgestelde bestemmingsplan.
Vergaderstukken
-
-
Dordtse Dinsdag
-
Commissiegriffier: M. den Boer
Onder leiding van de Programmamanager Lokale Democratie van de VNG bespreekt de raadswerkgroep twee Dordtse casussen om te kijken hoe de ervaringen met participatie in deze casussen kunnen worden vertaald naar concrete afspraken in de nog op te stellen Participatieverordening.
-
Dinerpauze van 18.00 tot 19.00
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: R.R.C. den Heijer
Commissiegriffier: L. Bronsveld
Portefeuillehouder: M.D. BurggraafDe Smart Delta Groeiagenda 2030 is de gezamenlijke regionale strategie voor ruimtelijk-economische ontwikkeling in de Drechtsteden. Elk jaar wordt via een uitvoeringsprogramma uitgewerkt welke opgaven en acties worden opgepakt. Deze avond wordt in een korte presentatie onder meer een toelichting gegeven op:
- de huidige stand van zaken rondom het regionaal vervoersbedrijf
- de ontwikkelingen rondom de deelname van andere gemeenten
- de uitdagingen zoals het opvangen van eerdere financiële tekorten
Deze bespreking heeft ten doel de raad om goed geïnformeerd te kunnen laten besluiten over het raadsvoorstel Uitvoeringsprogramma 2025 met daarin de regionale inzet en middelen voor 2025.
Het Uitvoeringsprogramma 2025 Smart Delta Drechtsteden is pas recent, tijdens het jaar 2025, aan de gemeenten aangeboden. Tijdige behandeling door de raad – bij voorkeur vóór de zomer of direct erna – is van belang: hoe later de behandeling plaatsvindt, hoe moeilijker het wordt om nog bij te sturen in doelen, prioriteiten en uitgaven voor 2025.
Enkele aandachtspunten:
- Financiële tekorten uit 2023 en 2024
Er is een cumulatief tekort van circa € 191.000 dat nog niet is opgelost en als taakstelling voor 2025 wordt opgevoerd. Dit betekent dat er extra bezuinigingen nodig zijn of dat gemeenten deze kosten gezamenlijk moeten dekken.· Budget 2025 lager door taakstellingen
De beschikbare middelen voor 2025 zijn ongeveer € 200.000 lager dan oorspronkelijk gepland, wat een risico vormt voor het volledig uitvoeren van het programma.· Risico’s rondom verdienopgave en bijdragen van gemeenten
Het programma had een verdienopgave van circa € 120.000 bij externe partijen die in 2024 niet is gehaald. De deelname van sommige gemeenten (zoals Zwijndrecht) is onzeker, wat gevolgen kan hebben voor de begroting en uitvoering.· Overheadkosten en doorbelasting
Eerder zijn overheadkosten (zoals huisvesting) niet volledig doorberekend. Voor 2025 wordt betere doorbelasting van deze kosten verwacht om overschrijdingen te voorkomen.· Regionale samenwerking en risico’s bij terugtrekking gemeenten
De samenwerking is van groot belang. Een gemeente die zich eenzijdig terugtrekt, zoals Zwijndrecht, kan extra kosten veroorzaken voor de andere gemeenten.Naast een korte inhoudelijke presentatie is er met name ruimte om vragen te stellen en interactie te hebben over de verschillende ontwikkelingen.
Vergaderstukken
-
Voorzitter: J. Katif
Commissiegriffier: L. Vermeulenhttps://raad.dordrecht.nl/Vergaderingen/Auditcommissie-Dordrecht-1/2025/10-juni/21:00
-
-
Dinerpauze van 18.00 tot 19.00
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: Y. van Engelen
Commissiegriffier: J.H. Boogaard
Portefeuillehouder: H. van der LindenInspreker dhr. J. van den Hout spreekt in namens Bewonerscommissie Loudonstraat over parkeren.
-
Fase: Beeldvormend
Voorzitter: Y. van Engelen
Commissiegriffier: J.H. Boogaard
Portefeuillehouder: M.D. BurggraafToelichting op de aanvraag voor parkeerregulering in Oud-Krispijn Noord
Tijdens deze bijeenkomst geeft de ambtelijke organisatie een presentatie over de aanvraag voor parkeerregulering in het noordelijke deel van Oud-Krispijn. Aansluitend is er ruimte voor het stellen van vragen. Op verzoek van de gemeenteraad is deze beeldvormende sessie georganiseerd, met als doel het proces op een open en transparante manier te laten verlopen.
Aanleiding
De bespreking is het gevolg van een agenderingsverzoek van het college, dat op 8 april is besproken in de agendacommissie. Aanleiding voor dit verzoek is een bewonersinitiatief uit Oud-Krispijn Noord, waarin wordt gevraagd om invoering van parkeerregulering in de wijk.
Bevoegdheid en proces
Oud-Krispijn Noord valt binnen het gebied waarvoor het college bevoegd is om, na het doorlopen van het afgesproken participatieproces, een zogenoemd aanwijsbesluit parkeren te nemen. Dit besluit mag worden genomen als het proces verloopt volgens de zeven stappen die eerder met de gemeenteraad zijn afgestemd.
In dit geval wordt echter niet volledig voldaan aan:
Stap 3: het vaststellen van voldoende parkeerdruk;Stap 4: het verzamelen van voldoende handtekeningen.Het college ziet echter wel mogelijkheden om de resterende stappen alsnog te doorlopen:
Stap 5: het organiseren van een informatiebijeenkomst voor bewoners;Stap 6: het uitvoeren van een draagvlakmeting onder bewoners.Door deze stappen alsnog te zetten, ontstaat er een beter beeld van het draagvlak in de wijk. Als dit draagvlak voldoende blijkt, kan het college alsnog overgaan tot het nemen van een aanwijsbesluit.
Verzoek aan de gemeenteraad
Omdat in dit geval niet aan alle voorwaarden uit het stappenplan wordt voldaan, legt het college de vraag voor aan de gemeenteraad:
Mag het college, ondanks het ontbreken van stap 3 en 4, doorgaan met het uitvoeren van stap 5 en 6?Kanttekening
De griffie heeft aangegeven dat het genoemde stappenplan niet formeel is vastgesteld door de gemeenteraad. De werkwijze is formeel vastgelegd in de Beleidsregels invoering en uitbreiding van parkeerregulering Dordrecht. Het vaststellen van deze beleidsregels is een bevoegdheid van het college. Daarmee is het college ook verantwoordelijk voor de manier waarop deze regels worden toegepast. Volgens het stappenplan wordt de gemeenteraad in principe pas geïnformeerd via een raadsinformatiebrief, nadat er een formeel besluit is genomen over de invoering van parkeerregulering.
-
Fase: Consulterend
Voorzitter: Y. van Engelen
Commissiegriffier: J.H. Boogaard
Portefeuillehouder: H. van der LindenBetreft een vervolg op de commissie 14 januari 2025 (besluit): In die commissie zijn wensen meegegeven aan de wethouder om te verwerken in het Vervoerplan 2026 Qbuzz. Aan commissie wordt verantwoord hoe de inbreng al dan niet is verwerkt, en waarom, en commissie kan hierop reageren. Omdat het vervoerplan (nog) niet verschenen is, wordt de informatie uitgewisseld via een presentatie. Deze presentatie wordt op 6/6 toegevoegd aan de vergaderstukken.